Zorgmail verkorte handleiding

Veel gestelde vragen door gebruikers

Mijn mail van Zorgmail is verwijderd, kan ik dit bericht nog terugvinden?

Berichten worden na 90 dagen verwijderd. Dit kunnen wij helaas niet veranderen (in verband met de AVG wetgeving). Je kan een bericht wel downloaden, zodat je het altijd weer terug kunt lezen. Hoe dit moet zie je in de vraag hieronder.

Hoe kan ik een bericht downloaden?

Indien u het ontvangen bericht wilt downloaden, opent u de mail en klikt u bovenin op de knop ‘Bericht downloaden’. Het ontvangen bericht wordt in PDF-formaat opgeslagen in de standaard Download map van uw device.

Het onderwerp van de mail is niet zichtbaar, kunnen jullie dit aanpassen?

Helaas is het niet mogelijk om een onderwerp zichtbaar te maken in Zorgmail. Dit heeft te maken met de AVG wetgeving.

Hoe kan ik direct mailen naar de Zorgmail van de behandelaren?

Dit is helaas niet mogelijk. Het is wel mogelijk om een bericht van de behandelaar, wat gestuurd is via Zorgmail, te beantwoorden (reply). Als je graag een beschermd bericht wilt sturen naar de behandelaar, is het dus nodig om te reageren op een al eerder gestuurd veilig bericht van de behandelaar. Als er geen eerder veilig bericht ontvangen is om op te reageren kunt u telefonisch of met een onbeveiligde e-mail aangeven dat u een beveiligd bericht wilt versturen naar ons. 

De mail van Zorgmail komt in de Spam, wat kan ik doen?

Dat is een veelgehoord probleem. Je kan op de mail klikken en het selecteren als ‘geen spam’. De kans is heel groot dat de volgende mail vanuit Zorgmail direct in de reguliere inbox komt.

Er is een mail vanuit Zorgmail naar mij en andere personen gestuurd. Kan ik automatisch antwoorden naar iedereen?

Nee, dit is helaas niet mogelijk. Het is wel mogelijk om het bericht door te sturen naar een andere ontvanger. Zie de vraag hieronder voor uitleg hierover.

Is het mogelijk een mail vanuit Zorgmail door te sturen?

Ja, dat is zeker mogelijk. Open de mail en klik op de kop ‘Doorsturen’ om een bericht door te sturen. U kunt een bericht aan één ontvanger doorsturen. Een ontvangen bericht kan maximaal 2 keer doorgestuurd worden. Bij het doorsturen van het bericht kunt u kiezen welke ontvangen bijlagen u mee wilt sturen. Default staan alle bijlagen geselecteerd staan. U kunt geen nieuwe bijlage(n) toevoegen. U kunt in het vak ‘Bericht’ aanvullende tekst voor de ontvanger toevoegen, de tekst van het originele ontvangen bericht kunt u niet aanpassen. Bij het doorsturen van het bericht worden automatisch een kenmerk en een wachtwoord gegenereerd. Deze combinatie is uniek per doorgestuurd bericht. Een ontvanger heeft beide gegevens nodig om het bericht te kunnen openen. Indien gewenst kunt u het voorstel voor een wachtwoord vervangen door een eigen wachtwoord op te geven van minimaal 8 karakters.

Ik heb problemen om mail via Zorgmail te ontvangen. Kunnen jullie mij mailen vanuit de reguliere mail?

Vanuit de AVG-wetgeving zullen wij in eerste instantie alle mails waar persoonsgegevens in staan, veilig verzenden. Als u problemen ervaart met de mails via Zorgmail, geeft u dat dan aan bij de behandelaar.